Als je hieronder op een van de kleine foto's klikt, krijg je het grote exemplaar te zien.
(Met BACK/TERUG/VORIGE van je browser ga je vanaf die foto terug naar deze pagina) |
|
Vandaag gaan we alle bezienswaardigheden van Port Alberni zelf bekijken. | |
We beginnen bij het museum. Dit stuk houtsnijwerk hangt aan de buitenkant. Binnen mogen we geen foto's maken. Het museum gaat hoofdzakelijk over de "europese" geschiedenis van de streek. | |
Daarna gaan we naar de stoomtrein die hier nog voor de toeristen rijdt. Dit is het station met de watertank.
De trein blijkt helaas vandaag niet te rijden. Dat stond jammer genoeg niet in het foldertje. |
|
Dus direct door naar het maritiem museum.
Deze vuurtoren is het museum: niet groot, wel charmant. |
|
Dit is de opslagplaats van de moderne houtzagerij. Straks gaan we naar de oude zagerij die met een stoommachine werkt. | |
Achter deze boot ligt het hout te wachten op verwerking. | |
We gaan naar het haventje, waar deze fontein gewijd is aan de zalm. Zalm is hier uiteraard een belangrijk export produkt. | |
Vanuit de uitkijktoren heb je een goed overzicht over de papierfabriek. Deze fabriek is een belangrijke werkgever voor de stad. | |
De hoofdstraat is lang, breed en recht.
Website van Port Alberni: www.city.port-alberni.bc.ca |
|
Dan gaan we naar de stoom-zaagmolen McLean. | |
Op de dagen dat de stoomtrein rijdt, wordt hier nog steeds gezaagd, als demonstratie voor de toeristen. Vandaag dus niet, maar we nemen ruim de tijd om alles te bekijken. | |
Deze ontmantelde locomotief zal nooit meer rijden. | |
Dit stuk spoor is speciaal aangelegd voor transport van het hout naar Port Alberni. | |
Dit is een relatief moderne transportauto voor de gezaagde planken. | |
En dit is dan de zaagmolen. We staan nu aan de kant waar de gezaagde planken er uit komen. | |
Op een terreintje voor de molen liggen stapels hout in verschillende stadia van bewerking. | |
Nog een bijzondere transportauto voor boomstammen. | |
Waar dit motoronderdeel voor is weet ik niet. | |
Je kijkt nu recht de zaagmolen in. | |
Je kijkt hier uit de zaagmolen naar de aflegplaats voor de gezaagde stammen. | |
Een schaafmachine denk ik. | |
Onderdeel van de motor. | |
Mooi gezicht he, al die wielen. | |
Hier wordt de bast van de stam gehaald. | |
Hier wordt de stam in planken gezaagd. | |
En hier worden de stammen uit het water de zaagmolen in getransporteerd. | |
De zaagmolen vanaf het water waar de stammen liggen te weken. | |
Naast de molen staat dit bijzondere voertuig. | |
Met deze bok werden de boomstammen van de vrachtwagens gehaald en in het water gegooid. | |
Het personeel van de molen woonde op het terrein in dit soort huisjes. | |
Dit is een gerestaureerd interieur. | |
Er was een kookhuis met een groot fornuis en lange eettafel, waar alle werknemers konden eten. Als de kok het eten klaar had, riep hij iedereen met deze triangel. | |
Dit is het meest vreemde transportapparaat wat ik gezien heb. | |
Met wel heel erg veel stuurwielen. | |
De zaagmolen had ook zijn eigen smid. | |
De smid maakte alle onderdelen voor reparaties aan de zaagmolen, stoommachines en overige machines. | |
Op dat moment horen we een heel zwaar motorgeronk boven ons. | |
Het is het grootste watervliegtuig ter wereld, dat over komt vliegen.
Het is een Martin Mars vliegtuig, gebruikt als blusvliegtuig. Hij kan 27 ton water innemen. Dit is genoeg om 1,6 Ha brandend bos per keer te besproeien. |
|
Je kijkt hier naar een paar arbeidershuisjes met in het midden de moestuin. De moestuin is dat kleine omheinde veldje, maar het was blijkbaar genoeg. | |
In het bos achter de molen staat deze "steamdonkey". Deze stoommachine was mobiel, en kon ergens in het bos neergezet worden. | |
Er ligt ook een oude vrachtwagen tussen de bomen. | |
Het bos zelf ziet er ook mooi uit. | |
Aan de bomen hangt nogal wat mos.
Via deze site: www.alberniheritage.com kun je nog meer lezen over McLean Mill. |