Als je hieronder op een van de kleine foto's klikt, krijg je het grote exemplaar te zien.
(Met BACK/TERUG/VORIGE van je browser ga je vanaf die foto terug naar deze pagina) |
We rijden verder naar het stadje "Golden", dat vlak over de provincie-grens in British Columbia ligt.
Onderweg steken we (via een brug) de rivier en het spoor over, vlak voor een trein. Je kijkt recht op de locomotief, en je
ziet de wagons helemaal doorlopen tot voorbij de bocht en dan uit het zicht.
|
|
Bij het Glacier informatie centrum gaan we lunchen. Helaas regent het, zodat we niet zo veel van de omgeving kunnen zien.
|
|
Naast het restaurant is een klein museum, met opgezette exemplaren van de dieren die hier leven.
Dit is een elk. Die hebben we wel gezien, maar dat beest bleef helaas niet staan voor de foto. Deze blijft wel even staan.
|
|
Een raaf. Rond deze slimme vogel zijn door de natives veel sages en mythes bedacht.
|
|
Een beer. Zo dicht bij hoop ik hem in het echt niet te zien.
Een beer blijft een gevaarlijk, wild dier. Als je hier door de bossen wilt gaan lopen, moet je ook een "Bearbell" op je rugzak
vastmaken. Die maakt bij elke voetstap lawaai, zodat een beer je hoort aankomen. Normaal zal die beer dan voor je weggaan, en loop je
niet het risico dat je hem verrast, waardoor hij je aanvalt.
|
|
Berggeiten.
Die hebben we niet gezien. Wat we wel hebben gezien is een kudde wilde bergschapen.
|
|
Een ooruil.
Die zat bij Kanmoore boven op ons hotel.
|
|
Mountain lion of Cougar. Ja, ook die lopen hier nog rond.
|
|
Marmotten. En deze zijn heel wat groter dan een marmot die wij wel eens als huisdier hebben.
Ze worden hier groundhog genoemd, en we hebben ze in de berm naast de snelweg gezien, aan de oostkant van Canada.
|
|
Coyote, de kleine neef van de wolf.
|
|
Na de lunch rijden we verder langs de Rockie Mountain Trench. Dit is een lang, breed en diep dal dat tot in Amerika loopt.
Deze grote scheur in de aardkorst is zelfs vanuit de ruimte te zien. De trench creëert zijn eigen winden, die blazen vanaf het noorden van
Canada naar Amerika. Vogels gebruiken de trench voor hun jaarlijkse migratie-route. De trench scheidt de Rockies van de Columbia Mountains.
|
|
Zo ziet de trench er op grondniveua uit.
We passeren ook een tijdzone (de laatste, zodat het tijdsverschil met Nederland nu 9 uur is)
Dat wordt op een bord langs de weg aangekondigd. We moeten de horloges 1 uur terug zetten.
|
|
Om 14:00 uur stoppen we bij Giant Cedar Trail.
De vogels op dit bord, de blue jays, waren hier ooit talrijk. Nu zijn ze al een paar jaar niet meer gezien of gehoord,
en niemand snapt wat er met ze is gebeurd.
|
|
Dit Trail is een houten voetpad, 50 cm boven de bosvloer. Op deze manier verstoren de vele toeristen
de natuurlijke processen van het bos niet.
|
|
In dit noordelijke regenwoud groeien voornamelijk gigantische ceder bomen.
|
|
En die zijn heeeeel hoog.
|
|
Tussen de bomen is verbazend veel ruimte. Alleen planten die van schaduw houden groeien hier.
|
|
Zoals deze stekelige plant met de naam Devils club.
Je moet je eens proberen voor te stellen hoe het voor de eerste blanken was, die hier kwamen. Die moesten zich dwars door dit
soort grote wouden een weg banen.
|
|
Geen bos zonder water.
|
|
Dit watervalletje loopt gewoon over een paar gevallen bomen heen.
|
|
Het pad loopt hier tussen 2 bomen door. Je voelt je best klein, zo tussen die giganten.
|
|
Terug naar de bus.
|
|
Om 15:30 pauze om de benen te strekken bij Craigellachie.
Hier heeft een van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van Canada plaatsgevonden.
Het gereed komen van de oost-west spoorbaan.
|
|
De laatste nagel werd hier in de treinbaan geslagen.
Dit is zo belangrijk, omdat de spoorbaan cruciaal was voor de ontwikkeling van het land. Een groot deel van de geschiedenis
is ook gevormd door de aanleg van de baan. De meeste ontdekkingsreizen door de Canadese wildernis waren ingenieurs in dienst van de
Canadian Railways die op zoek moesten naar een haalbare route voor de spoorbaan.
|
|
Hier een "foto" van deze belangrijke gebeurtenis.
|
|
Dat moment kun je zelf meebeleven door ook een spike in de rails te slaan.
|
|
En daarna kon men met de trein naar het westen van Canada. Daarom zijn na 1885 pas de steden in het westen ontstaan.
|
|
Om 16:30 gaan we bij Sicamous een ijsje eten bij Familie De Wit uit Friesland.
Sicamous betekent in het indiaans "tussen 2 meren": Mara lake en Shuswop lake.
Dit gebied (De Columbia Mountain range) kenmerkt zich door afgevlakte bergen en brede, vruchtbare, dalen, waar veel boerderijen zijn.
|
|
Ze hebben het niet slecht gedaan, als je kijkt naar de uitgestrektheid van deze melkveehouderij.
|
|
Omdat het hier een stuk heter is als in Nederland, zien de stallen er wel anders uit: hoger, en met grote
verntilatoren.
|
|
De kalfjes hebben een ruime box. Lief he.
|
|
Op de parkeerplaats staat deze mobile-home combinatie, die "fifth wheel" wordt genoemd.
Ik heb in de mobile-home mogen kijken. Het blijkt dat de zijwanden uitgeschoven kunnen worden, waardoor er binnen
een ruime woonkamer ontstaat. In het voorste gedeelte boven de auto is het 2-persoons bed. Achterin, boven de wielen,
zit een volwaardige keuken, inclusief inductiekookplaat en wasmachine. Uiteraard is er ook een redelijke badkamer met douche en wc.
|
|
Een close-up van de constructie in de bak van de auto.
|
|
We rijden nu door het Fraser Plateau en de Blackcoom mountains. Dit gebied, tussen de Columbia
Mountains en de Coastal mountains in, oogt heel anders dan waar we vanmorgen doorheen reden.
Droge brede dalen en heuvels, waar niets groeit als je niet sproeit.
|
|
Alleen het stroomgebied van de rivier is groen.
|
|
Om 18:30 zijn we in het hotel Ramada Inn in Kamloops. De koffers worden uitgeladen.
|
|
En wij zijn erg moe, want we hebben maar liefst van 8:30 tot 18:30 + 1 uur van de tijdszone = 11 uur in de bus gezeten.
|
|
Na het eten gaan we de omgeving verkennen. We hebben een prachtig uitzicht over de droge vlakte achter de stad.
|
|
... en over de Thompson river, die dwars door de stad loopt.
|
|
De zonsondergang is prachtig.
|
|
Het verhaal hoe Kamloops is ontstaan.
Gevestigd in 1812 als fort Kamloops op het natuurlijke kruispunt van wegen. De eerste 50 jaar werd hier bonthandel gedreven.
Rond 1860 werden vele mijnen geopend, waarin men op zoek ging naar goud. Daarna kwamen de boerenbedrijven met koeien en paarden.
Deze laatste groep bleef, om de 2 spoorlijnen te zien bouwen die rijkdom naar de vallei bracht.
|
|