2019-05-24 Biesbosch (128 foto's)
46 vogelsoorten gespot

Op 24, 25 en 26 mei hebben we via birdingbreaks een vogelweekend Biesbosch gedaan
Vandaag, 24-5, bezoeken we de Dordtse Biesbosch.

Rond lunchtijd rijden we richting Dordrecht, waar we dit weekeinde vanuit een hotel gaan genieten van de Biesbosch. Om 13:00 uur komen we aan en checken we in.
Nadat we de spullen in de kamer hebben gezet gaan we op het terrasje zitten en maken we kennis met de mensen van de groep die er al zijn. De rest druppelt gestaag binnen, tot we compleet zijn.`
De groep is 16 vogelaars groot, en we hebben daarom 2 gidsen. Na het intro-praatje van Ruben, gaan we om 13:30 met 4 auto's op weg naar een plasje aan de zeedijk. Dit is onderdeel van de 'nieuwe' Biesbosch.

Rondom Dordrecht worden polders voor een deel afgegraven, om te kunnen gaan dienen als waterbuffer bij een hoge waterstand van de Merwede. Hierdoor blijft het eiland Dordrecht droge voeten houden.
De werkzaamheden worden uitgevoerd met grote aandacht voor natuur, recreatiegelegenheid en waterkwaliteit.
De doelsoorten die ze op het oog hebben zijn o.a. de Bever, de Noordse woelmuis, de Blauwborst, de Grote karekiet en de Kleine modderkruiper. Het deel dat dicht bij de stad ligt wordt voorzien van fiets- en wandelpaden.
Dieper het gebied in wordt een verstoringsvrij gebied voor de dieren gemaakt. Het water van de rivier wordt door de rietvelden van het natuurgebied geleid, en op die manier gefilterd.
Het schone water wordt dan de sloten van de landbouwgebieden en de stad in gepompt.

Het plasje waar wij nu naar toe gaan, wordt morgen feestelijk opgeleverd en is dus echt nog heel nieuw. De begroeiing is jong en er zijn nog geen bomen.
Er zijn wel leuke vogelsoorten. Een groepje lepelaars is aan het foerageren, en er zijn tot onze verrassing 3 kleine zilverreigers. Leuk hoor. Die zien we niet vaak buiten zeeland.
Oscar spot een dodaars vlak bij het nest van een meerkoet. Iedereen probeert hem ook te zien, maar dat blijkt heel erg moeilijk te zijn. Sam zet hem in de telescoop en dan kunnen we hem met toerbeurt bekijken.
Na een half uurtje wordt er ook een geoorde fuut ontdekt, de doelsoort voor dit plasje. Hij blijft helaas ver weg en zwemt al snel achter een rietkraag. De zomertaling die tussen een groep eenden wordt gevonden is een leuke bonus.
VISAREND wordt er dan geroepen. En ja hoor, er vliegt een visarend heen en weer boven de sloten. Fijn om 1 van de 2 belangrijkste doelsoorten van dit weekeinde nu al op de foto te kunnen zetten.

Om 15:00 uur rijden we verder naar een volgend gebiedje. Onderweg wordt er opnieuw een visarend gezien. De auto's worden snel aan de kant gezet, en iedereen stapt uit om de visarend te bekijken. Hij komt leuk dichtbij.
De gele kwikstaarten die in het veld voor ons zitten vliegen op en proberen hem te verjagen. Wel moedig als je het formaatverschil ziet.
Als de vogel is verdwenen gaan rijden we door. We parkeren de auto's bij de Zuidhaven, en lopen over een dijk naar de Tongplaat. Vanuit een vogelkijkhut bekijken we de eenden die op de plas aan het rusten zijn.
Jolanda loopt een klein paadje in, en spot daar een blauwborst die in een boom zit te zingen. Ze haalt de groep er bij, maar helaas ziet slechts een enkeling hem, voor hij in de bosjes verdwijnt.

Als laatste bestemming voor vandaag gaan we naar de Elzen. Ons wielewaalbos. Direct als we uit de auto stappen, kunnen we de wielewaal al horen. Iedereen is enthousiast. We lopen een klein stukje het bos in in de hoop er een te kunnen zien.
Dat lukt een deel van de groep als er twee overvliegen, maar we horen er wel de hele tijd een. Oscar gaat op zoek naar libellen, en zet er een paar op de foto. Een van die libellen ziet er maar gek uit. Hij weet zo snel niet welke het is, en gaat dat vanavond in het hotel uitzoeken.
Het is bijna 18:00 uur, en dus is het tijd om naar het hotel te gaan. Daar hebben we een uur, voor we gaan eten.
Oscar verwerkt de foto's, en gaat de vreemde libel onderzoeken. Dat blijkt een zeldzame bruine korenbout te zijn. Gaaf.
Om 19:00 uur wandelen we gezamenlijk naar een Grieks restaurant. Gezellig om zo met z'n allen uit eten te gaan.
Daarna terug naar het hotel, en naar bed.

Klik op een foto voor een groter beeld. (klik hier voor een andere wandeling)   (Google Map van de rondrit)