24-10-2012: Hele dag in Swakopmund met 's morgens boottocht in Walvisbaai en 's middags rondvlucht over de Namib. (246 foto's)

Op de zevende dag beginnen we met een boottocht in Walvisbaai. Die plaats ligt gelukkig niet zo ver van Swakopmund, en na een korte rit zijn we vlakbij de vertreksteiger.
Piet laat ons een eindje van tevoren uitstappen zodat wij alvast een aantal strandvogels kunnen vastleggen.

Bij de vertreksteiger ontpopt Piet zich weer als een leuke gids. Hij haalt een emmer vis en gaat pelikanen voeren.
Jolanda mag hem daarbij helpen.
Op de boot gaat het voeren verder. De pelikanen en aalscholvers zijn dit duidelijk gewend, want ze komen als op commando aanvliegen en gaan voor op de boot zitten.
Meeuwen worden niet gevoerd, want die geven alleen maar rotzooi terug.

Mike, de bootgids, verteld o.a. dat er in de baai oesters gekweekt worden. Die groeien hier drie keer zo snel als elders door de voedzame benguelagolfstroom.
En hij verteld dat de lokale vissers een groot deel van hun visvangst aan russische visverwerkingsboten leveren. Het is voor rusland goedkoper om het in te kopen, dan zelf te vangen.
Ook verteld hij van zeecontainerschepen die liggen te wachten tot ze aan de beurt zijn om gelost te worden.

Met de catamaran varen we rustig walvisbaai uit op zoek naar dolfijnen en hopelijk een walvis.
Uiteraard varen we langs de landpunt waar zich veel zeeberen (het zijn geen zeeleeuwen) bevinden.
Dolfijnen zien we wel, maar een walvis lukt helaas niet. De dolfijnen blijken zelfs zeldzame heaviside's dolphins te zijn. Leuk.
Van de vogels die we zien blijken ook 2 soorten zeldzaam te zijn: white-chinned petrel en cape gannet.
Op de terugweg wordt nog een zeebeer aan boord gelaten die door ons gevoerd mag worden.

Weer terug in Swakopmund gaat Oscar de fotokaartjes leeglezen en de camera's voorbereiden voor de vliegtocht.
Jolanda en Margot gaan shoppen en sightseeen.

Om drie uur worden we opgehaald door een taxi die ons naar het vliegveldje brengt. Hier gaan we samen met nog twee andere mensen in een cessna.
Omdat het gewicht van Oscar bij het boeken wat overdreven is mag hij (als zwaarste passagier) naast de piloot zitten. Jolanda gaat schuin achter hem zitten zodat beide kanten bekeken kunnen worden.
De startbaan stelt niet zoveel voor: aangestampte grond.

We vliegen gedurende twee uur langs de steenwoestijn, over de Namib tot aan sossusvlei en langs de kust weer terug.
Tijdens de vlucht zien we zeldzame bergzebra's. Daarmee komt het aantal zeldzame dieren deze dag op vier. Wow.

De steeds veranderende uitzichten zijn prachtig. In de loop der eeuwen is door de wind een mooi lijnenspel in de zandduinen gevormd.
Als we over deadvlei vliegen kunnen we goed herkennen waar we gelopen hebben.
Langs de kust zien we hele grote groepen zeeberen liggen.
Vlak voor Walvisbaai vliegen we over de zoutwinningspan. Deze is zo groot dat we hem niet in 1 beeld kunnen fotograferen.

We sluiten deze dag af met een diner in een restaurant. In dat restaurant is een vitrine waarin veel flessen staan die in het zand gevonden zijn.
De soms eeuwenlange invloed van zon en wind hebben een aantal flessen een bijzonder uiterlijk gegeven.

Klik op een foto voor een groter beeld.    (Google Map van deze dag)

(bij de foto's staan alle dieren met hun engelse namen omdat de boeken die ik gebruikt heb om ze op te zoeken engelstalig zijn)