Als je hieronder op een van de kleine foto's klikt,
krijg je het grote exemplaar te zien.
(Met BACK/TERUG/VORIGE van je browser ga je vanaf die foto terug naar deze pagina) |
|
12 mei. En we moeten weer heel vroeg op. We zijn het nu bijna gewend.
Vandaag gaan we naar Palenque. De beroemdste Maya-koning is Pacal, en die heerste in Palenque. In het dorpje staat dan ook een groot beeld met zijn hoofd. |
|
Ook staat er een groot beeld van zijn zoon Jaguar-Slang. Hij draagt de jaden ketting van de heerschappij. | |
Bij de ingang ligt de grafsteen van Pacal. | |
Dit is een replica van die grafsteen die we eerder in een museum hebben gezien. | |
En hier is de afbeelding gebrandschilderd op leer.
De wereldboom reist achter het lichaam van Pacal op. Mythologische dieren omringen de boom. De twee zijtakken van de boom stellen 2 uitlopende maisplanten voor, symbolen voor het brengen van leven. Boven op de levensboom staat de hemelvogel Quetzal. Het monster aan de onderzijde representeert de onderwereld. Via deze boom daalt Pacal af naar de onderwereld, waar hij zich bij de goden voegt. De hiëroglyfen aan de randen vertellen de goden over de status van de koning. |
|
Bij de ingang staat weer een maquette.
De hiëroglyfen vertellen over de geschiedenis van een dynastie die in 431 n.C. begon met de troonsbestijging van koning Bahlum-Kuk. Onder de legendarische koning Pacal (615 - 693) en zijn zoon Chan-Bahlum (Jaguar-Slang) (693-722) bereikte Palenque zijn hoogtepunt, de meeste invloed en grootste rijkdom. Vanaf het begin van de 8e eeuw brokkelt de macht van Paleque af en tegen het eind van de 8e eeuw wordt de stad verlaten. |
|
Op deze kaart zie je hoe onze route door de ruïne was.
Naar de cijfers op de kaart wordt verderop in de tekst verwezen als (#). |
|
Als we het eigenlijke terrein op komen, gaan we eerst onder een boom (want het is heet in de zon) naar de uitleg van onze gids luisteren. (1) | |
De eerste tempel recht voor ons is de Tempel de la Calavera.
Oorspronkelijk waren de ruïnes afgewerkt met geverfde pleisterkalk en gedecoreerd met beeldhouwwerk in hout. Het is verloren gegaan toen de eerste ontdekker, Del Rio, in de 18e eeuw de vegetatie verbrandde om de ruïnes bloot te leggen. Tegen de vlammen was het pleisterwerk niet bestand. |
|
Daar direct naast staat tempel XIII. Hier mogen we naar binnen. | |
Binnen is een gang met daaraan grafkamertjes . | |
Dit is waarschijnlijk de graftombe van Jaguar-Slang. Het is de originele kist, want men weet niet hoe hij uit de pyramide gehaald moet worden. De kist is namelijk veel groter dan de gangetjes en de deuropening. Men vermoedt dat de piramide om de kist heen is gebouwd. | |
Daar naast ligt de Tempel van de inscripties, met daarin het rijke graf van Pacal. Dankzij dit graf is Paleque bekend geworden.
We mogen er helaas niet op. De tempel heet zo, omdat er levensgrote stenen platen met meer dan 600 hiëroglyfen in de tempel zijn aangebracht. Hier had ik van te voren al veel over gelezen, dus is het wel erg jammer dat we niet naar boven mogen. |
|
Als we uit tempel XIII komen, zie je El Palacio rechts voor je liggen.
Het markante torentje van het paleis is uniek. |
|
Een doorkijkje naar o.a. de tempel v.h. kruis, tempel v.h. valse kruis en de tempel v.d. zon. | |
De trappen naar de galerij van El Palacio. (2) | |
Op een van de steunmuren staat een mooie afbeelding van Pacal. | |
Die moet uiteraard goed op de foto.
Nu je van opzij op het reliëf kijkt, zie je hoe dik de stuclaag is. Je moet daarbij bedenken dat het proces om dit gips te maken erg moeilijk was. De 'limestone' moest gekookt worden om het gips er uit te krijgen. Het duurde echt heel lang om voldoende gips te maken voor het bepleisteren van de muren en het maken van deze dikke reliëfs. |
|
De hele afbeelding. Op deze afbeelding zie je goed het wijkende voorhoofd. | |
En een detailopname van het hoofd. Hier zie je nog kleur-resten op. | |
Vanaf de trappen kijk je op de Tempel van de inscripties. Deze steile piramide is 20 m hoog. | |
De galerij is weer een mooi voorbeeld van de valse-boog constructie van de Maya's. | |
Midden in het paleis is een sauna gebouwd. Dit is de vuurplaats waar de hete stenen werden neergelegd. | |
En dit is de zitplaats, waar de koning lekker kon zweten. | |
De vierkante toren.
Deze had waarschijnlijk een astronomische functie en bestudeerden priesters vanuit de top de bewegingen aan de hemel.
Door nieuwe theorieen is een andere visie actueel geworden. De toren zou een tempel kunnen zijn, een heilige plaats waar de nabijheid van de hemelgoden werd gezocht. |
|
In de muren zitten dit soort T-vormige gaten. Het is de Maya versie van airconditioning. | |
Op dit reliëf staat de machtsoverdracht aan Pacal in 615 n.C. uitgebeeld. | |
Dit is een gebrandschilderde versie op leer. Je ziet hier beter wat er precies op de afbeelding staat.
Op de voorgrond zie je de dubbele jaguar-troon. Pacal was pas 12 jaar toen hij aan de macht kwam. |
|
Dit is het binnenhof van het paleis.
Wat precies de functie was is niet bekend. Hier zou b.v recht gesproken kunnen worden, of er kunnen ceremoniën of feesten gehouden worden. |
|
De schrifttekens op de traptreden van het binnenhof. Was dit de trap naar de troon? | |
Naast de trap zijn panelen met nog meer schrifttekens. Tussen de panelen zijn afbeeldingen van krijgers. | |
Tegenover de trap zijn nog meer reliëfs met Mayavorsten en priesters.
Ze zijn uitgedost met weelderige hoofdtooien en colliers, maar hun houding is die van pijn en zorg. Misschien tonen de reliëfs zelfkastijding, het ultieme offer van de heersende kaste voor de goden. |
|
We lopen langs de portretten galerij het paleis uit. | |
Dit zijn de reliëfs die doen denken aan een portret. Ook hier zie je nog resten van de originele kleur.
Dankzij het feit dat de Maya's voor het schilderen van de reliëfs alleen echte natuurkleuren gebruikten is die kleur tot op vandaag bewaard gebeleven. Nou zie je hier niet zo veel omdat het merendeel samen met de onderliggende limestone is verdwenen, maar in andere ruïnes is heel veel kleur bewaard gebleven. |
|
Ook aan de buitenkant van de steunpilaren van de portrettengalerij zijn mooie reliëfs aangebracht. | |
Het uitzicht vanaf de galerij op "Grupo de la Cruz". Dit drietal kleine tempels ligt op een grandioze locatie
tegen de beboste hellingen aan.
De waarde van deze 3 tempels schuilt in de reliëfs met hiëroglyfen en vorstelijke taferelen op de binnenmuren. Ze zijn bedoeld ter verheerlijking van de goden en de dynastie van Palenque. Ze zijn een voorbeeld van het hoge artistieke niveau van de Maya kunstenaars |
|
Als we van het paleis af komen, zitten er allemaal verkopers die oude Maya-afbeeldingen op leer hebben gebrand en geschilderd.
Het is voor de lokale bevolking een belangrijke bron van inkomsten. Wij kopen hier 2 vellen. |
|
Ik zet er ook een heleboel apart op de foto, omdat je op deze vellen de afbeeldingen veel mooier ziet dan
op de reliëfs in en op de tempels. In dit verslag heb ik ze ook een paar keer naast elkaar gebruikt.
Dit is weer de zonneschijf, tijdrekening van de Inca's. |
|
De verkopers met het paleis op de achtergrond. | |
Vanaf deze kant ziet het paleis er helemaal niet zo mooi uit. | |
We lopen voorbij de tempels van de zon en de tempels van het kruis en valse kruis (4)... | |
... het bos in. | |
Dit is de pyramide van tempel XX. (3) Het staat niet op de kaart.
Hier is de opgraving nog in volle gang. De werkzaamheden zijn ook te volgen via http://www.mesoweb.com/palenque/current_dig.html. |
|
Op deze schets zie je het verschil hoe de pyramide er nu uit ziet, en hoe hij geweest is. Van de tempel bovenop is niet veel over. | |
Als ze alles met een stoffertje moeten doen, zijn ze nog wel even bezig. | |
Edificio XIX. Hier is dit mooi gekleurde reliëf gevonden. (Dit is een replica.) | |
Koning Pacal in close-up. | |
En bij de uitgang weer een 'kamerplantje': een olifantsoor. |