6-12-2016: vogelen in Ankarafantsika nature reserve (149 foto's)

De wekker gaat om 4:15, en om 05:00 is het ontbijt.
Vanmorgen gaan we voor de laatste keer naar het bos om de vogellijst compleet te maken.
We beginnen natuurlijk met de white-breasted mesite. Die mag niet op onze lijst ontbreken.
Op een kunstzinnige manier weten de gids en zijn hulpjes de vogels naar het pad te lokken, en ze telkens van links naar rechts over te laten steken.
Wij staan dan op een kluitje opgesteld, zodat iedereen de vogels kan zien. Want de vogels zien is toch de hoofdzaak.
Pas daarna is er ruimte voor foto's. Gelukkig blijven de 2 vogels lang genoeg op het pas zodat we al gelijk foto's kunnen maken.
We hebben nu 2 van de 3 soorten mesites. De bruine mesite leeft niet in dit bos, dus die hebben we definitief gemist.

Vervolgens doen we een herhaling van de coquerel's coua, omdat de foto van de eerste waarneming nogal magertjes was.
Al zoekende zien we ook de red capped coua nog een keer. Als je ze zo vlak achter elkaar ziet, vallen de verschillen mooi op.
We lopen diep het bos in, en zien onze laatste lemuren soort: woolly lemur. Ze slapen in een balletje tegen elkaar aan gedraaid.
Met enig geduld lukt het om ze herkenbaar, dus met oogjes, op de foto te krijgen.

Om 10:00 uur zijn we weer terug bij het restaurant. We nemen een koud drankje en genieten van een korte pauze.
Uit de boom midden op het parkeerterrein komt een hoop herrie: het is een vasa parrot vrouwtje die mannetjes naar zich toe probeert te lokken.
Ze heeft een volledig kale kop gekregen, en haar huid is oranje gekleurd. Zo is ze onweerstaanbaar voor de mannetjes.
Er zitten er dan ook 3 in de bomen om haar heen.
De bedoeling is dat die mannetjes meehelpen om voedsel voor haar jongen te gaan zoeken,

Meer naar de zijkant van het parkeerterrein wordt gezocht naar de witkop vanga die daar gehoord is.
We vinden er eentje die hoog in een boom aan het fourageren is, samen met een sikkelbil vanga.
Het is de laatste vanga die we waarnemen. Hiermee hebben we 17 van de 20 waargenomen vangasoorten op de foto gezet.

We gaan terug naar de lodge voor de lunch, en siesta.
Wij gaan een uurtje slapen, want de vermoeidheid slaat nu echt toe.
Als we ons om 15:30 voorbereiden voor de middag, vertelt Kathleen dat er in hun hutje vleermuizen in de nok zitten.
Die gaan we eerst maar eens op de foto zetten. We controleren daarna onze eigen hut, maar daar zitten echt geen vleermuizen.

Omdat er een dwerggans zou zitten gaan we terug naar het moerasje van de jacana. Helaas zit die er niet, maar wel de jacana.
En die zit nu iets dichterbij dan 2 dagen geleden.
Daarna gaam we terug naar het bos, en maken een rustige wandeling rondom het meertje dat achter het restaurant ligt.
We zoeken de pygmy kingfisher omdat Erik steeds ziek was als we die zagen. We horen er een, en Erik gaat er met de gids achteraan.
De rest blijft achter op het pad en bestudeert daar een en ander.

Tijdens deze reis is bijna iedereen 1 of meerdere dagen ziek geweest. Zelfs Marc, en Marc had het er druk mee om iedereen in de gaten te houden, en verzorging te regelen.
Hij hield bij iedereen de moed er in, zodat we allemaal het maximale uit deze vakantie hebben gehaald.
Zijn 'je krijgt er zoveel voor terug' werd een gevleugelde opmerking. Maar het klopt wel: de vogellijst van de vakantie is er een die er wezen mag.

We gaan nog even naar de brug met uitzicht over het meer, in de hoop wat leuke overvliegende valken te zien.
Die komen nu aan van hun lange reis uit europa, om hier te overwinteren. En er vliegt inderdaad een valk over: een eleanora's valk.
Als het donker wordt gaan we op zoek naar een scops uil. De gidsen vinden er 3: 2 volwassenen en een kuiken.
Oscar weet er met de hulp van een sterke zaklamp mooie foto's van te maken.
Hierna wandelen we in het donker langs een bosrand, in de hoop om nog wat nachtelijke lemuren te vinden.
Die vinden we helaas niet. Wel vinden we een slang. En die heet heel toepasselijk tiny night snake.
Om 19:30 vinden we dat het genoeg is geweest, en gaan we naar de lodge voor het avondeten, en dan snel slapen.

Vandaag hebben we 31 vogelsoorten op de foto gezet. Hiervan zijn er 4 nieuw voor onze levenslijst.

Klik op een foto voor een groter beeld.    (Google Map van deze dag)

(bij de foto's staan alle dieren met hun engelse namen omdat de boeken die ik gebruikt heb om ze op te zoeken engelstalig zijn)