4-12-2016: Boottocht over de Betsiboka delta en reizen naar Beamilaka (199 foto's)

De wekker staat op 6:00 uur.
Vandaag gaan we met de boot op zoek naar de madagascar teal en malagasy sacred ibis.
Hiervoor varen we het deltagebied in van de Betsiboka rivier. Op de zandplaten in de delta zijn mangrovebossen ontstaan, en daar scharrelen allerlei vogels tussen.

Voor we aan boord van het kajuitbootje stappen, bestellen we eerst de lunch bij het strandrestaurant.
Ondanks dat het vroeg is, is het zand al gloeiend heet. Hiervoor hebben we speciaal onze slippers aangedaan.
De schoenen hebben we namelijk uit omdat we bij de boot een paar stappen door het water moeten doen om aan boord te kunnen klimmen.
Er hangt een grote motor achter de boot, dus het tochtje naar de eilanden gaat lekker hard.
Na een klein uurtje varen zijn we bij de eilandjes. Daar varen we rustig langs de strandjes.
Er zitten diverse reigers, plevieren en strandlopers. We zien een klein groepje flamingo's, die wegvliegen als ze vinden dat de boot te dichtbij komt.
Ook vinden we de madagascar heilige ibis.
Hij heeft een net iets uitbundiger staart dan een gewone heilige ibis, en een wit oog.
De madagascar teal is helaas niet te vinden. Er is nog een boot met vogelaars aan het zoeken, maar ook zij hebben niets gevonden.
Waarschijnlijk zitten ze al op eieren, en goed verstopt tussen de mangrove. Alles lijkt net een tikje vroeger te zijn dan in andere jaren. Jammer.

Tijdens de terugvaart is het water ruwer als op de heenweg. Er zijn veel vissers actief in de delta. Soms gaat er ook wel eens iets mis voor ze:
We zien 2 vissers die proberen om een drijvende boom uit hun net te halen. Een hele klus, want het net zit er volledig omheen gedraaid.

Terug bij het restaurant staan er nieuwsgierige kinderen (die hier genieten van de vrije zondag) te kijken hoe wij met al onze spullen de boot uitstappen.
In het restaurant nemen we eerst veel koud drinken, en dan genieten we van onze lunch.

Daarna gaan we met de bus op weg naar Beamilaka, onze laatste bestemming van deze reis.
Onderweg stoppen we als we langs interressante gebieden komen. En bij het moeras bij Atafa gaan we nog een keer zoeken naar de Jacana.
Maar ook vandaag blijft hij onvindbaar.

Kort voor onze eindbestemming stoppen we bij een bruggetje met een mooi uitzicht over Lake Ravelobe.
Op een draad vlak voor de brug zit een breedbekscharrelaar. Zo dichtbij zijn de mooie kleuren van dat beest helemaal goed te bewonderen.
Hij vliegt vlak over ons heen naar een vrouwtje dat aan de andere kant van de brug in de takken zit, en voert een baltsritueel uit.
Wat een mooi welkom in het Ankarafantisika reservaat.
Over het meer vliegen grote groepen koereigers. Ze zijn op weg naar een grote kolonie die verderop langs de oever zit.
Daar zullen we in de komende dagen met een bootje naar toe gaan.

In het schemerdonker komen we uiteindelijk aan bij de Blue Vanga lodge, waar we drie nachten blijven.
Het is een lodge die midden tussen de huisjes staat, en gerunt wordt door de locale mensen zelf.
De 6 hutjes en de centrale keuken/overdekte eetruimte staan op een omheind terreintje.
Het is een project van de natuurorganisaties, om de plaatselijke bevolking meer te betrekken bij het ecotoerisme.

Als we in ons hutje zijn, wordt 's avonds muziek verzorgd door onze buren: vlak naast ons zingen vrouwen voor hun kinderen, of gewoon tijdens hun werkzaamheden.
We kunnen voor het avondeten niet kiezen: er is voor iedereen kip met champignonsaus en patat gemaakt, en het inkoopbeleid is heel precies.
We zijn met 8 personen, dus er zijn 8 kipgerechten.
Gelukkig zitten er niet te veel kruiden in, dus ook Oscar kan de kip eten.
Er is ook niet veel keus in frisdrank, dus Marc gaat regelen dat ze voor de volgende dag de frisdankjes in huis halen die wij willen hebben.
Electriciteit is beschikbaar van zonsondergang tot 22:00 uur. Ze hebben 2 zonnepanelen en een generator.
Marc regelt ook dat voor ons de komende ochtenden de generator aangezet wordt, zodat we ons met licht kunnen aankleden.
Na het eten gaan we douchen. De douchekraan heeft alleen een aan/uit stand. Het water komt rechtstreeks uit een reservoir, en is koel.
Het is even wennen, maar dan fris je er wel lekker van op. Daarna hangen we het muskietennet goed, en gaan snel slapen.

Vandaag hebben we 34 vogelsoorten op de foto gezet (het record tot nu toe). Hiervan zijn er 3 nieuw voor onze levenslijst.

Klik op een foto voor een groter beeld.    (Google Map van deze dag)

(bij de foto's staan alle dieren met hun engelse namen omdat de boeken die ik gebruikt heb om ze op te zoeken engelstalig zijn)