27-11-2016: Met de bus naar Antananarivo en verder met jeeps naar Perinet (59 foto's)

Vandaag staan we om 04:00 op en krijgen we om 05:00 uur ontbijt.
En wat voor een ontbijt. Het is het meest uitgebreide ontbijt van de hele vakantie met allerlei heerlijkheden.
Een echt zondags ontbijt dus.

We vertrekken op tijd voor de reis van 4 uur naar de hoofdstad. Halverwege stoppen we bij een veel gebruikte plas-stop.
Er komen hier vaker mensen, dus natuurlijk staat er iemand mango's te verkopen. Wij hebben daar geen aandacht voor, want we moeten de rijstvelden bestuderen.
Een leuke verrassing is de juveniele kwak die in een van de plasjes staat. Die hadden we nog niet veel gezien.

Rond 10:00 uur zijn we bij de wisselplek met de jeeps waar de bagage van de bus wordt afgehaald. Er zijn 4 jeeps, dus in elke jeep gaan 3 mensen. 2 op de achterbank en 1 naast de bestuurder.
Als de indeling van de jeeps bekend is, wijst iedereen zijn koffer aan, en die wordt dan in zijn/haar jeep gezet.
Wij delen de jeep met Marc, zodat alle fotorugtassen bij elkaar zitten. Dat houdt het overzichtelijk. En Marc heeft natuurlijk de grootste jeep uitgekozen die er tussen zit.
Oscar is helemaal in zijn nopjes met die musclecar.
Nadat we afscheid hebben genomen van de buschauffeurs, vertrekken we in colonne naar Perinet.

Jolanda voelt zich al sinds de plasstop met de bus misselijk en na een half uurtje met de jeeps gaat het fout: het ontbijt komt er uit.
Daarna voelt ze zich weer wat beter. En dat is maar goed ook, want we stoppen bij een rivier waar kans is op een vorkstaartplevier.
Met de verrekijkers spotten we 2 vorkstaartplevieren die op wat rotsen midden in de rivier staan.
Het is behoorlijk ver weg, dus besluiten we om met de jeeps dichter bij te rijden.
We stoppen bij een huisje, en mogen van de huisvrouw gebruik maken van het paadje naar beneden, naar de rivier toe.
Zo kunnen we een heel stuk dichter bij de vogels komen. Het blijken 2 volwassen vogels en een kuiken te zijn. Het kuiken zit in een natuurlijke holte tussen de rotsen.
Een van de volwassen vogels staat er bovenop en bewaakt de boel. Hij heeft een mooie roodachtige borst.

Als we verder rijden gaat het weer slechter met Jolanda. Bij de lodge gaat ze snel het bed in. Het is inmiddels lunchtijd, en Jolanda krijgt kippensoep in de lodge.
Oscar gaat samen met de groep in het restaurant eten.
De huisjes zijn een soort tented-lodge. Er is een stenen gedeelte, waar de badkamer en de wc zit. Daar aan vast staan wanden van geweven bamboe voor de rest van de kamer.
Het geheel is afgedekt met een palmbladen dak.

Jolanda blijft tijdens de middagexcursie in bed, maar Oscar gaat wel mee.
We gaan vogelen in Analamazoatra reserve. Al vrij snel komen er een paar indri's langs. Dat zijn de grootste lemuren die er zijn.
De indri vormt in zijn eentje een familie. Voordat de mens op Madgaskar kwam had hij nog een grotere broer, de reuzen indri.
Maar die is toen vrij snel uitgestorven, samen met de rest van de megafauna die er toen nog was.
De indri leeft in kleine families. Gedurende de dag zingen ze regelmatig om hun territorium veilig te stellen.
En dat zingen doen ze heel hard. Een machtig gehoor is het.
Het doel van vanmiddag zijn een paar uilen, dus gaat de excursie door tot het gaat schemeren. Ondanks dat het al vrij donker is kan Oscar met de hulp van een stevige zaklamp de uil toch op de foto krijgen.
Als we naar de uitgang van het bos lopen, begint het te onweren. We zijn gelukkig op tijd bij de jeeps, en blijven gewoon droog.
Tegen de tijd dat we bij de lodge zijn, is de regenbui al weer voorbij.

Jolanda gaat mee naar het avondeten, maar neemt alleen opkikker-kippensoep. Dat gaat goed, dus hopelijk kan ze morgenochtend weer mee.
Dat moet ook, want morgen gaan we op zoek naar een hele belangrijke vogel.

Vandaag hebben we 8 vogelsoorten op de foto gezet. Hiervan zijn er 4 nieuw voor onze levenslijst.

Klik op een foto voor een groter beeld.    (Google Map van deze dag)

(bij de foto's staan alle dieren met hun engelse namen omdat de boeken die ik gebruikt heb om ze op te zoeken engelstalig zijn)