2024-01-11 (28 foto's) Dit jaar hebben we voor een reis naar een Afrikaans land gekozen, en omdat we nog nooit in west Afrika zijn geweest is het de fotoreis naar Gambia geworden. Bovendien zouden we hier potentieel 100 nieuwe vogelsoorten kunnen gaan zien.
De wekker staat op 2:20 uur, midden in de nacht dus. En dat terwijl BirdingBreaks de reis een dag verplaatst heeft omdat de vlucht anders midden in de nacht zou vallen. We snappen het niet, maar het zij zo.
We kleden ons aan met laagjes, want hier vriest het en we willen toch voldoende warm aangekleed zijn. Dat terwijl het in Gambia zo'n 32 graden is, en dan willen we juist luchtig gekleed zijn.
Iets na 3:30 uur komt de taxi die ons naar Schiphol brengt. Netjes op tijd worden we afgeleverd bij terminal 3. Binnen bij balie 23 zie we al snel onze Nederlandse gids Jaap, en binnen enkele minuten staat de rest van onze groep om ons heen.
Wow, dat ging snel. We stellen ons voor en gaan direct in de rij staan voor de incheckbalies.
Omdat we thuis al hebben ingecheckt kunnen we de koffers via de bagageautomaat afgeven.
Vervolgens moeten we helemaal terug naar terminal 1 lopen naar de securityafhandeling. Daar is het heel rustig en binnen 10 minuten zijn we er al doorheen.
In de luchthaven is het best warm, dus de eerste laagjes gaan alvast uit en in een tas.
De winkels zijn nog niet open, dus we gaan met de hele groep een kopje koffie drinken. Het is een gevarieerd gezelschap: een paar mensen zijn al eerder in Gambia geweest, en een ander is nog nooit buiten Europa geweest.
Iedereen verteld wat zijn of haar wenssoorten zijn. Als het tijd is om naar de gate te lopen blijken de winkels inmiddels open te zijn.
Even snel kijken en dan door naar de gate. Nog even wachten totdat iets na 7:00 uur het boarden begint.
We vliegen met TUI en niet zoals anders met KLM. In het TUI vliegtuig blijkt helemaal geen entertainmentcentrum te zijn. De stoelen zijn ook wat simpeler. Dat valt even tegen.
Tijdens het opstijgen maken we wat foto's. Maasvlakte 2 is vanuit de lucht goed herkenbaar als een verlichte druppel die ver in zee steekt. We gaan daar regelmatig vogelen, en dit geeft weer een heel ander beeld van het gebied.
We krijgen al snel een ontbijt, en daarna gaan we nog wat slapen.
Om 12:00 uur NL tijd landen we op Tenerife. Hier krijgen we een nieuwe bemanning. In Gambia is geen hotel beschikbaar voor de bemanning, vandaar dat het zo geregeld is dat zij hier hun rust krijgen als hun werkuren er op zitten.
Ook wordt er getankt. Dit alles zal ongeveer een uur duren. Er gaan geen passagiers van boord, dus we staan midden op het platform geparkeerd.
En dan gaat het mis.
12:30: Als de nieuwe crew aan boord komt, vinden zij het erg benauwd en warm in het vliegtuig, en ze vragen aan iedereen om de ventilaties boven de stoelen volledig open te draaien. Dat helpt echter niet.
Even later krijgen we te horen dat de APU (auxiliary power unit) stuk is. Die zou stroom moeten leveren voor de airco als de motoren uit staan. Er is een monteur gebeld en die komt kijken of het gerepareerd kan worden.
13:00: Er wordt verteld dat de monteur iets heeft gevonden, en dat hij nu moet wachten tot er een werkorder wordt afgegeven voordat hij het mag repareren.
We moeten de raamluiken dicht doen om zoveel mogelijk warmte buiten te houden.
Inmiddels is ook een optie-b bedacht: Er wordt in Gambia gekeken of er daar een werkende APU aanwezig is (er zijn er 2 maar de status is onbekend).
Als dat zo is kan er verder gevlogen worden naar Gambia zonder een werkende APU. Wel moet de motor dan gestart worden met behulp van een airstarter want de APU wordt normaliter ook gebruikt om de motoren te starten.
13:25: In het vliegtuig gaan even alle lichten uit. De monteur heeft een algehele reset gedaan van het vliegtuig. Helaas heeft dat niet geholpen.
13:35: Er is besloten dat we zonder APU verder vliegen. Er komt een airstarter aan, waarmee 1 motor gestart gaat worden. Als die draait, kan daarmee de andere motor worden gestart.
De deuren zullen dan wel dicht moeten en het zal daardoor nog warmer worden in het vliegtuig. Maar zodra de motoren draaien kan de airco weer worden aangezet en wordt het snel beter.
13:43: We horen een nieuw soort herrie: heel hard windgeruis van de airstarter. De technische dienst auto vertrekt en de deuren gaan dicht. De trap gaat weg en alle andere onderhoudsauto's gaan ook weg.
13:57: We zijn klaar om te vertrekken. Het geluid van de airstarter gaat over naar een hoger pitch dat klinkt als een stofzuiger.
3 minuten later krijgen we een nieuw bericht uit de cockpit: De airstarter staat aan, maar de piloot krijgt te weinig druk om de motor te kunnen starten. De technische dienst is opnieuw gebeld.
14:05: Alle deuren van het vliegtuig worden weer geopend, want de temperatuur is inmiddels wel heel hoog geworden. Voor en achter wordt de trap neergezet zodat mensen even buiten kunnen gaan staan om bij te komen.
Vooral een klein kind en een oude man hebben het zwaar. Iedereen moet op de trap blijven staan, en niemand mag een voet op het platform zetten.
14:21: Omdat mensen inmiddels onwel worden van de warmte zijn er bussen geregeld om iedereen naar de koelere terminalruimte van de luchthaven te brengen. We moeten voor de zekerheid alle handbagage meenemen.
15:00: Eindelijk komen de bussen om ons naar de terminal te brengen, en 15 minuten later kunnen we in de koelere terminal bijkomen.
In de teminal zijn gelukkig wc's en ik ga mijn armen en gezicht afspoelen met koud water. Dat is al een stuk beter. Er is echter totaal geen eten of drinken beschikbaar, en er is niemand aanwezig die informatie geeft.
16:40: Er staat een bus klaar die ons terug gaat brengen naar het vliegtuig. 15 minuten later komt die bus echter, met de mensen die ingestapt zijn, terug bij de terminal. Wat is dat nou?
Het blijkt dat de motoren van ons vliegtuig inmiddels draaien, maar met een draaiende motor mogen de mensen niet uit de bus stappen om naar het vliegtuig te lopen. Dat is veel te gevaarlijk. Tja, wat nu.
17:13: Er is een 2e poging om naar het vliegtuig te gaan. De motor aan de kant van de trap is uitgezet zodat we nu wel veilig aan boord kunnen. 'Welkom terug' zegt de purser. En hij verzoekt iedereen zo snel mogelijk te gaan zitten zodat de deuren dicht kunnen en de airco aan.
17:33: Boarding is compleet, en het riemen vast lichtje gaat aan.
De piloot verteld dat er een andere, sterkere airstarter gebracht is, en dat het daarmee wel gelukt is om de motor te starten. Omdat we zoveel vertraging hebben krijgen we straks de warme maaltijd die bedoeld was voor de terugvlucht van Gambia naar Tenerife.
17:36: Iedereen is aan boord en de trap is weg, de motoren draaien en de airco is aan. Wow, we kunnen nu echt weg.
10 minuten later gaan we de lucht in, met een vertraging van 4 uur. Al snel krijgen we ons eten. Wij kiezen voor pasta champignons.
Om 19:12 Gambia tijd (= 1 uur vroeger dan Nederland) landen we op Banjul. Het is 25 graden en onbewolkt.
In de terminal worden de koffers over 2 lopende banden verdeeld. Onze koffers komen als laatste langs. Met de koffers moeten we eerst een securityfee van 20 euro of 20 dollar of 1000 dalasi (= 14 euro: vreemde omrekening hanteren ze) betalen.
Dan door de douane met vinger- en oogscan gevolgd door de bagagescan en dan staan we in de ontvangsthal.
Daar staan onze 2 gidsen, Modou en Fanta, al (heel lang) op ons te wachten. Modou houdt een welkomstpraatje en wijst ons de ATM. Buiten staat onze bus voor de komende 2 weken klaar. De chauffeur heet Aladin.
Als alle bagage ingeladen is, gaan we eerst de stad in. Modou gaat daar voor degenen die cash willen wisselen dalasi's regelen.
Bij het hotel gaan we inchecken en als we de koffers in de kamers gezet hebben gaan we bij het buffet restaurant eten. Het is al laat dus iedereen vertrekt daarna vermoeid naar zijn kamer.
Door de vertraging hebben we vandaag nog geen vogelsoorten gezien.
Klik op een foto voor een groter beeld.
   (Google Map van deze dag)