2022-10-12 (433 foto's)

We staan extra vroeg op zodat we de koffers al kunnen inpakken voor we om 6:00 uur naar het koffie & koek uurtje gaan.
Zodra we klaar zijn, lopen we door de regen naar het restaurant. Als we aan komen lopen ziet Oscar op de vloer onder de tafels een klein vogeltje zitten. We lopen daarom voorzichtig verder, en waarschuwen Pieter.
Het is een uitgeputte ochre-bellied flycatcher. We maken foto's, en vertellen het aan de groepsleden die binnendruppelen. Blijkbaar is hij al snel voldoende uitgerust, want ineens is hij weg, en kunnen wij de koffie gaan pakken.
Maar nog niet opdrinken want Pieter ontdekt een manakin in de struikjes onder het terras. Een heel gaaf exemplaar, zwart met felrode kop. Er zitten ook 2 soorten vrouwtjes manakin die van de kleine besjes komen smullen. Wow, wat een goed begin van de dag.
Het wordt gelukkig droog zodat we dan toch beginnen aan de wandeling door de tuin. De meeste groepsleden blijven achter, omdat zij de manakins gemist hebben, en hopen dat ze zich nog een keer laten zien.
Als we in de tuin lopen gaat het helaas weer regenen. Halverwege de tuin is een schuilhut met een mooi uitzicht, waar we droog staan en toch rustig verder kunnen vogelen. Aan de voorkant van de overkapping hangt een nachtvlinderval: een groot wit laken met een felle lamp er boven. Er zit 1 grote nachtvlinder op die we kunnen fotograferen.
Bij een pauze in de bui gaan we terug naar het restaurant waar we om 7:30 gaan ontbijten. Na het ontbijt wordt er een slang in de boom naast het restaurant gevonden: een boa constrictor. Gelukkig is het met 1m maar een kleintje.

De bus wordt ingeladen, en om 8:30 vertrekken we. We hebben geen haast, en onderweg wordt regelmatig gestopt als er iets leuks zit. Zoals bv bij het meertje waar we gisteren ook al waren voor de purple gallinule. Daar wordt nu een gartered trogon gespot, wat weer een andere soort is dan die we bij de lodge hebben gezien.
Drie kwartier later stoppen we bij wat grasvelden met heel hoog gras, in de hoop op seedeaters, seed-finches en grassquits. Hier gaan we een stukje langs de weg lopen.
In de verte hoort Pieter een striped cuckoo, die hij dichterbij lokt. En dan verschijnt er ineens ook een yellow-billed cuckoo. Pieter wordt helemaal enthousiast, want dit is een vogel uit Noord Amerika die onderweg is naar het zuiden, en die hij niet vaak ziet.
De vogel gaat helemaal open op een tak zitten en laat zich mooi van alle kanten zien.
Als we genoeg foto's van de yellow-billed cuckoo hebben gemaakt stappen we weer in de bus. Om er 5 minuten later weer uit te stappen er omdat een aantal turkey vultures op palen naast de weg zitten. Er zit ook een juveniel bij met een zwarte kop in plaats van de 'lelijke' rode kop van een volwassen dier.
Wij lopen helaas te enthousiast uit de bus, waardoor ze opvliegen en snel uit beeld verdwijnen.

Een uur later zijn we bij een wegrestaurant voor de lunch. We geven de bestelling door, en lopen eventjes langs de weg op zoek naar grote green iguana's. De helft van het restaurant is souvenirwinkel, maar de kwaliteit is zo slecht dat zelfs wij niets leuks vinden.
Na de lunch gaan we naar Rio Medio Queso, een groot en wijds wetland, waar we een boottochtje gaan maken. Vanaf de opstapplek varen we eerst naar links waar het wetland heel open is.
Hier zien we een bijzonder hoentje die alleen in dit wetland te zien is: een yellow-breasted crake. De gids vindt meerdere exemplaren, en geeft ons uitgebreid de gelegenheid om mooie foto's te maken.
Daarna zoekt hij 2 soorten roerdompen (bittern) voor ons. Beide soorten gaan in de paalhouding zitten in de hoop dat ze onzichtbaar worden in het riet, maar vliegen even later toch weg. Dat levert ons mooie close-ups en gave vliegfoto's op.
We draaien om, en varen nu de rivier af naar rechts, waar wat meer bomen en struiken langs de rivier staan. Uiteraard zien we diverse reigers langs het water, zwaluwen boven het water, ijsvogels op takjes en zangvogels in het riet.
Als er een sungrebe voor de boot zwemt wordt er speciaal alarm geslagen: vlug foto's maken, want deze zeer zeldzame, mooi gekleurde fuut vlucht snel de begroeiing in en is dan onzichtbaar.
Om 17:00 wordt het al donker en varen we terug naar de bus.
In het donker rijden we verder naar Alajuela. Dan blijkt dat we nog niet zijn uitgevogeld: Pieter ziet een uil op een draad zitten, waar we uiteraard voor stoppen. Pieter zet een straallamp op de striped owl zodat we hem kunnen zien.
15 minuten later ziet Jolanda nog een striped owl op een draad zitten, waar we vanuit de bus ook foto's van maken.
Om 19:00 uur zijn we bij de natural lodge Cano Negro. We leggen snel onze spullen op de kamer, en gaan dan naast het zwembad eten, lijsten en krijgen de briefing mbt morgen.

Vandaag zijn er door de groep 104 vogelsoorten gezien waarvan wij er 80 op de foto hebben gezet. Hiervan zijn er 17 nieuw voor onze levenslijst.

Klik op een foto voor een groter beeld.    (Google Map van deze dag)

(bij de foto's staan alle dieren met hun engelse namen omdat de boeken die we gebruiken om ze op te zoeken engelstalig zijn)