2022-10-09 (323 foto's)

De wekker staat op 4:45, want we moeten vanmorgen de koffers inpakken, en we willen bij zonsopkomst in de tuin staan voor de rufous-naped wren.
Het regent, maar gelukkig is men hier op al die regen voorbereid, en zijn de paden tussen de hotelkamers en de eetzaal overdekt. Om 5:30 staan we al onder een afdak bij het zwembad te vogelen.
Omdat er verder nog niemand is, durft een cinnamon hummingbird naar de bloemen bij het restaurant te komen. Zeker een leuke waarneming, maar we komen voor de grootste wren van Costa Rica, die ook nog eens alleen bij dit hotel zit.
Pas als Pieter bij ons komt staan laat de wren zich zien: daar zit ie onder dat tafeltje te schuilen, zegt Pieter. top!
De wren laat zich gelukkig redelijk goed benaderen, dus we kunnen mooie plaatjes schieten.
We gaan ontbijten, en om 7:00 uur staan we allemaal met onze bagage bij de bus. In de bus wordt Ricardo aan ons voorgesteld, de chauffeur die de hele reis bij ons zal blijven.
Vandaag gaan we naar noorden, naar het Caribische laagland vlak bij de grens met Nicaragua. Daar is het warm en nat, en je moet altijd rekening houden met een regenbui.
Eerst rijden we dwars door San Jose, de hoofdstad van Costa Rica. Omdat het vandaag zondag is, en heel erg vroeg, kunnen we goed doorrijden. Normaal staat het verkeer in de stad behoorlijk vast. Onderweg verteld Pieter wat over de monumentale gebouwen waar we langs rijden.
Als we de stad uitrijden, blijkt de tolweg die we willen nemen helaas gesloten te zijn. Doordat het veel geregend heeft is er een kans op landslides en daarom wordt de weg preventief gesloten.
We moeten dus een andere route nemen, en zijn daardoor ook wat langer onderweg.

Na 2 uur rijden zijn we bij hetzelfde restaurant met feeders als gisteren, en Pieter vindt dat het tijd is voor een kopje koffie. Uiteraard fotograferen we opnieuw alle vogels bij de feeders.
Na een uurtje rijden we verder. Ver zijn we nog niet gekomen als we alweer stoppen: een bat falcon zit naast de weg op een dode boom. We stappen uit, en dan komt ook het kleinere mannetje in dezelfde boom zitten. Er wordenin een andere boom ook nog 2 papegaaien ontdekt. Leuk hoor.
Instappen, en dan weer verder rijden. Totdat we op een punt komen waarvandaan de Poas vulkaan goed te fotograferen is. Hier worden we echter direct afgeleid door een grey hawk, en een blue-black grassquit die op een paaltje zijn baltsvlucht zit uit te voeren. Iedere minuut wipt hij al zingend omhoog, en landt elegant terug op het paaltje .
Als Pieter roept dat we weer verder moeten, hebben we nog steeds die vulkaan niet op de foto gezet. Nou, toch nog even snel een landschapsplaatje maken maar.
Hierna stoppen we nog een paar keer voor leuke soorten die we langs de weg zien. Ook zien we dat de roofvogeltrek uit Noord Amerika bezig is.
We zien kettels met duizenden roofvogels, voornamelijk broad-winged hawk en black vulture. Een prachtig fenomeen, waarbij de vogels met zo min mogelijk energie zo ver mogelijk proberen te komen.
Ze glijden aan de onderkant van een kettel in de opstijgende warme windkoker, en cirkelen met de opstijgende lucht mee naar boven. Aan de bovenkant glijden ze uit de kettel op weg naar de volgende kettel, waarbij een groot lint van vogels ontstaat.
Costa Rica is een soort trechter waar alle vogels doorheen moeten. Ze willen niet boven zee, en ook niet boven de bergen vliegen, zodat slechts een smal strookje land overblijft, waar wij ze nu overheen zien trekken.

Iets te laat voor de lunch komen we in Boca Tapada aan. We gaan eerst lunchen, en daarna pas inchecken. Vanaf de veranda van het restaurant hebben we een mooi uitzicht op een dal met een meertje. Er staan fruit feeders waar veel vogels op af komen.
Omdat het de hele verdere middag blijft regenen, blijven we de rest van de dag vanaf de overdekte veranda genieten van al het moois dat op de feeders komt.
Vandaag is een extreem natte dag doordat er een orkaan langs de oostkust langs is gekomen. Morgen is het hopelijk veel droger.
Wat ik heel leuk vindt, is dat we 3 soorten honeycreepers zien. Kleine, kleurrijke vogeltjes, waar bij je de soorten het makkelijkst aan hun pootjes kan determineren: fel rood, fel geel of grijs.
In een boom vlak bij de veranda heeft een black-cheeked woodpecker zijn nest. De jongen laten zich geregeld zien, en de ouders vliegen af en aan met eten. Ze zijn bijna zo ver dat ze kunnen uitvliegen. Wie weet kunnen we dat in de komende dagen gaan zien.
Om 17:00 uur wordt het te donker om nog langer te fotograferen, en dan gaan we naar de kamer. Ik ga alles klaarleggen voor de dagen hier, en Oscar regelt zoals gewoonlijk de techniek.
De douche heeft een elektrische douchekop, waarbij het water in de douchekop verwarmd wordt. Je regelt de temperatuur van warm naar koud door weinig of veel water door de kop te laten stromen.
Na de douche kunnen we gaan eten, gevolgd door de briefing en de checklist.

Vandaag zijn er door de groep 82 vogelsoorten gezien waarvan wij er 72 op de foto hebben gezet. Hiervan zijn er 18 nieuw voor onze levenslijst.

Klik op een foto voor een groter beeld.    (Google Map van deze dag)

(bij de foto's staan alle dieren met hun engelse namen omdat de boeken die we gebruiken om ze op te zoeken engelstalig zijn)