Als je hieronder op een van de kleine foto's klikt, krijg je het grote exemplaar te zien.
(Met BACK/TERUG/VORIGE van je browser ga je vanaf die foto terug naar deze pagina) |
Om 08:45 zitten we in de bus naar Montreal.
We verlaten Quebec via een brug, gebouwd door Mohawk indianen. Die zijn namelijk in staat om op grote hoogte te werken, zonder duizelig te worden.
Bij de koffiestop staat deze mooie moter.
|
|
In Montreal gaan we eerst naar het Olympisch stadion van 1976.
De bedoeling was dat het dak bij mooi weer open kon gaan. Het tentdoek hangt aan de toren en moet opgetrokken kunnen worden.
In de praktijk heeft dit leuke idee van de architect nooit gewerkt.
|
|
Dit is een satelietfoto van het stadion: net een bloem.
|
|
Achter het stadion staan de flats met de woonruimtes voor de spelers.
Nu worden ze gebruikt als 65+ woningen. De Franse architect heeft mooie, open gallerijen bij alle woningen gemaakt.
Helaas is dat in de winter van Montreal niet handig: Er valt dan meters sneeuw op, die de gallerijen onbegaanbaar maakt.
|
|
Voor de lunch worden we in een park in het centrum van Montreal gedropped. Montreal is van origine een Franse stad, dus beroemt ze zich er
op een sfeer uit te ademen van de oude wereld (dat is Europa) , de Franse "joie de vivre", aangevuld met een
geheel eigen, moderne stijl.
We gaan naar de winkelstraat Rue Sainte-Catherine, maar die is voor ons veel te druk, met te dure winkels.
Rond het park zijn gelukkig lunchrooms als Subway, waar we heerlijke broodjes kopen.
Lekker in het zonnetje zittend eten we dat op.
|
|
We laten de musjes van Dorchester Square meegenieten.
|
|
Die hebben daar uiteraard geen bezwaar tegen.
|
|
Na de lunch wandelen we een beetje rond het park. Dit is een soort tram.
|
|
De ING is hier duidelijk aanwezig. 's avonds zien we op de televisie ook regelmatig reklamespotjes van ING.
ter info: ING is onze werkgever
|
|
En zoals elke respectabele stad is ook hier de nodige hoogbouw.
Montreal is de 2e grote stad van Canada: 1.812.723 mensen wonen hier.
Het is tevens de 2e grootste Franstalige stad (buiten Frankrijk) ter wereld. Alleen Kinshasa, hoofdstad van Frans Congo, is groter.
|
|
Het voorste gebouw is het "Sun Life building", de allereerste wolkenkrabber van de stad.
Het achterste gebouw is het beroemde kruis-gebouw, ontworpen door dezelfde architect die de piramide bij het Louvre in Parijs ontwierp.
|
|
Het park met de held, en erachter een mooie wolkenkrabber.
Rond 1920 kreeg de stad de bijnaam "Sin City" doordat de Amerikanen door de droogleggingswetten uitweken
naar Montreal voor alcohol, gokken en prostitutie. Werkloosheid nam toe, en de beurscrach in 1929 trok de stad mee
in de grote depressie. Na 1930 kroop de stad uit de depressie,
en in 1931 werd de eerste wolkenkrabber gebouwd.
|
|
Er is ook een beeld van een leeuw in het park.
Montreal is eigenlijk een dubbel-dekker stad: je hebt de bovengrondse stad, maar er is ook een grote stad
ondergronds. 32 kilometer van winkelstraatjes met meerdere niveaus, en vele roltrappen, waar het ook 's winters
redelijk warm is. Wij hebben die 2e stad helaas niet gezien, omdat we niet wisten hoe daar te komen.
|
|
De brandweer rukt met veel lawaai uit. We hopen dat er niet iets ernstigs aan de hand is.
De bouw van de eerste wolkenkrabber Place Ville Marie in 1960 initieerde ook de bouw van de ondergrondse stad.
Om te zorgen dat de mensen ook in de felle winter met al zijn sneeuw bij het nieuwe gebouw konden komen, werd er
een ondergrondse wandelweg aangelegd vanaf het centrale treinstation.
|
|
Een artistieke foto van moderne architectuur.
Om de prominente aanwezigheid van Mount Royal in de skyline van Montreal te handhaven is het verboden om een wolkenkrabber
te bouwen die hoger is Mount Royal
|
|
Deze "Mary queen of the world" kathedraal, (een kopie van de kathedraal in Rome), lijkt wel erg klein naast al die hoogbouw.
|
|
Dit is weer zo'n "kasteel-hotel".
Montreal bleef tot 1800 strek groeien door de bonthandel van de North West Company. Toen kocht de Hudson's
Bay Company dit bedrijf op. Vlak daarna werd in 1821 het Canal de Lachine geopend, waardoor Montreal het hart van
alle transport in Canada werd, en weer verder kon groeien. De bouw van de spoorlijnen droeg hier alleen maar aan
bij.
|
|
Een blik in de uiteraard rechte straten van Montreal.
De stadsplanning naar Amerikaans voorbeeld is overal het zelfde: rechte straten die haaks op elkaar aangelegd worden, en die
daarmee vierkante blokken vormen.
De huisnummers in een stad zijn uniek, en worden per blok, of aantal blokken uitgedeeld. Ik geef een voorbeeld:
De eerste blokken, (het echte centrum of direct aan de haven), krijgen de nummers 1 t/m 50. De blokken daaromheen krijgen 51 t/m 100.
De volgende rij blokken krijgen 101 t/m 500. en zo voort. Hoe verder een blok van het centrum af staat, hoe hoger het huisnummer. Als je
dat eenmaal door hebt, kun je je weg in een stad heel makkelijk vinden.
De straten krijgen ook zo hun naam: De ringen om het centrum heen hebben een nummer, de stralen een naam.
|
|
Na de lunch doen we de rest van de city-tour. Bij Place d'Armes stappen we uit. Ook hier een kopie: Notre-Dame-de-Montreal.
Het interieur moet mooier zijn dan welke kerk in Europa dan ook.
Ze maken wel erg veel beroemde gebouwen uit Europa na. Hebben ze heimwee?
|
|
Op het plein staat dit monument, met een afbeelding van een moeder, een jager, een Indiaan en bovenop een belangrijk militair.
|
|
Hier zie je de Indiaan.
Sinds 1981 is er een wet van kracht om er voor te zorgen dat kunst en architectuur evenredig in het stadsbeeld
aanwezig zijn, en dat het werk van de kunstenaars van de provincie Quebec gepromoot wordt. Deze wet zegt dat 1% van de
(ver)bouwkosten van elk pand in de stad besteed moet worden aan kunst. Dankzij deze wet is de stad rijk aan
beelden en andere uitingen van kunst.
|
|
Tegenover de Notre-Dame staat het Palais de Justice.
|
|
Nostalgie uit de tijd van de kolonisten, speciaal voor de toeristen.
|
|
Iemand voert de duifjes: Hij gooide een blik vol voer in de plantenbak.
|
|
Achter het plein zie je China-town liggen.
|
|
We vervolgen onze citytour. Montreal is eigenlijk gebouwd op een eiland. Er zijn 27 bruggen die het eiland
met de vaste wal verbinden.
Deze brug over de St Lawrence van Longueuil naar Montreal, heeft een mini-eifeltoren op elke pilaar staan.
|
|
Onder de brug door zie je het olympisch stadion liggen.
|
|
De sky-line van Montreal, vanaf Ille Sainte-Helene over de Saint Lawrence rivier.
|
|
We rijden ook nog langs de wereldexpositie gebouwen van 1967. Het is nu een amusementspark.
|
|
Montreal betekent letterlijk: Berg Koninklijk. Want op de berg woonde de Engelse koning.
De eerste europeaan die hier naar toe is gebracht door een Iroquois chief, was Jacques Cartier in 1535. In plaats van
het verwachtte goud vond hij quartz, dus nadat hij een kruis bovenop Mount Royal geplant had, ging hij weer weg.
Pas in 1639 is het eerste dorpje, Ville Marie, ontstaan. Dit religieuze en bonthandels centrum floreerde goed,
ondanks de vele aanvallen van de Iroquois. De stad werd de uitvalsbasis voor verdere ontdekkingen in New France.
|
|
Wij gaan naar de berg voor het mooie uitzicht. Hiervandaan is het olympisch stadion een markant gezicht.
|
|
Een overzicht over de vallei.
De orginele bewoners van deze vallei waren de : Algonquin, Huron en Iroquois. Vooral de Iroquois hebben zich tegen de blanken verzet.
In 1701 werd er een vredesovereenkomst getekend tussen New France en de Iroquois. In 1763 werd de Frans-Indiaanse oorlog beeindigd,
en werd Quebec overgedragen aan Groot Brittannie.
|
|
Als het echt helder weer was geweest, hadden we nog veel verder kunnen kijken dan nu al het geval is.
Montreal is gebouwd op een eiland waar de Saint Lawrence rivier en de Ottawa rivier samenvloeien.
Het eiland splitst de Saint Lawrence river in het main channel en Riviere des Prairies.
De stad heeft zich inmiddels uitgespreid over 74 nabij gelegen eilanden.
|
|
Ons hotel: Lord Berri.
|
|
We zijn al bijna gewend aan die grote hotelkamers met 2 queen-size bedden.
|
|
Even met het thuisfront bellen.
|
|
's Avonds gaan we met de groep in een restaurant eten dat gerunned wordt door studenten.
Ze hebben geen alcohol-vergunning, dus moeten we eerst in een winkeltje wijn of bier gaan halen.
|
|
Ik neem kreeft. Heerlijk.
|
|
Na het eten wandelen we terug naar het hotel en komen deze fontein tegen.
Iemand heeft er zeepsop in gegooid. Wordt alles wel lekker schoon van.
|
|
Daarna gaan we met de bus weer naar het uitzichtspunt op de berg. Montreal bij nacht is ook erg mooi.
Alle lichtjes worden nog eens in de rivier weerspiegeld.
|
|
Nog een nachtfoto van het stadion.
|
|